Problematyka

„Akademia pana Kleksa” to bajkowa opowieść o półrocznym pobycie dwunastoletniego Adama Niezgódki w niezwykłej szkole. Opowieść ma formę pamiętnika chłopca. Adaś relacjonuje swój pobyt w szkole, opisując co ciekawsze przygody doświadczane przez siebie i kolegów. Tak naprawdę przygodę stanowi każdy jeden dzień spędzony w murach nadzwyczajnej akademii, leżącej w bajkowym otoczeniu (park, mury z furtkami do światów znanych baśni).

Głównym motywem utworu jest zabawa. Pan Kleks udowadnia chłopcom, że kluczem do zabawy jest przede wszystkim wyobraźnia. Wyobraźnia zaciera granice pomiędzy rzeczywistością a światem baśni, dzięki wyobraźni można stworzyć „coś” z „niczego” (posiłki z kolorowych szkiełek) i wyruszyć w podróż swojego życia. Dzięki wyobraźni każda codzienna czynność zaskakuje (prysznic z soku malinowego, gra w piłkę, naprawa starego sprzętu, wizyta w fabryce), a mały, niezdarny chłopiec może stać się wielkim bohaterem.

„Akademia…” to wesoła, pouczająca opowieść o kolorowym świecie pełnym magii, zabawy i niespodzianek. Brzechwie udało się więc stworzyć świat, w którym każdy mały czytelnik chciałby się z pewnością znaleźć.

Źródło: streszczenia.pl